Sådan udnytter du som virksomhed dine data bedst muligt

Som virksomhed har du ofte rigtig mange data, som er svære og uoverskuelige at få noget brugbart ud af. Dog kan disse data have en stor betydning for din virksomhed, og derfor skal du som virksomhedsejer være opmærksom på at udnytte disse data. Denne artikel gør dig klogere på, hvad big data er samt giver dig nogle løsninger, som du kan bruge til at udnytte dine data bedst muligt.

Hvad er big data?

Som virksomhedsejer er du helt sikkert stødt på begrebet big data, men hvad dækker dette begreb egentlig over? Big data er svært at definere, men betegnelsen dækker over de data, der produceres konstant – altså al den data din virksomhed indsamler på alverdens områder. Det handler dog ikke bare om mængden af data, men også værdien af strukturerede og ustrukturerede data. Big data hjælper dig med at afkode forskellige mønstre og tendenser i din virksomhed, og med dette følger flere fordele, som du kan læse meget mere om i det følgende.

Lær dine kunder bedre at kende

I enhver virksomhed kommer kunden i første række, fordi dette er den væsentligste faktor for, at virksomheden får succes. Derfor er det også vigtigt, at man samarbejder med sine kunder for at sikre tilfredshed på alle punkter. Ved at analysere din virksomheds data kan du nemt og overskueligt afkode forskellige mønstre og tendenser hos dine kunder og på baggrund af disse optimere din virksomhed. Du kan også analysere virksomhedens medarbejdere, hvilket kan være en fordel, hvis du vil udnytte din virksomheds fulde potentiale samt reducere jeres ressourcer. Med en analyse af virksomhedens data, bliver det nemt og overskueligt at få et overblik over virksomhedens kunder. En analyse af din virksomhed er også en forudsætning for, at du kan træffe bedre beslutninger, styre virksomhedens vækst og samtidig skære ned på omkostningerne. En sådan analyse vil altså styrke din virksomhed og sørge for, at den står knivskarpt på en lang række områder på baggrund af disse værdifulde data

Sådan kan du udnytte dine data bedst muligt

Der findes en række forskellige metoder til at analysere en virksomheds data. Power BI er et værktøj, som ikke blot kan analysere dine data, det kan også visualisere dem samt muliggøre deling af rapporter og dashboards med relevante folk. BI er en forkortelse for Business Intelligence, som henviser til de værktøjer, der kan analysere dine data. Power BI er et self-service værktøj, som er baseret på Cloud samt er en del af Microsofts produkter, og derfor er det nemt for dig at bruge værktøjet, fordi det vil være en naturlig del af dine allerede eksisterende værktøjer, som eksempelvis Azure eller Excel. Power BI har altså en velkendt brugerflade, hvilket gør det nemt for dig at bruge værktøjet. Derudover er Power BI’s mobilitet i top, idet værktøjet fås som App til både Android og iOS. Dette sikrer altså, at du altid vil have værktøjet ved hånden, ligegyldigt om du bruger computer, tablet eller smartphone. Power BI gør det altså meget nemt for dig som virksomhedsejer at skabe et overblik over din virksomheds data, hvilket giver dig mulighed for at forbedre din virksomhed på en lang række områder.

Man kan dog også starte et andet, lidt mindre omfattende – men stadig ekstrem værdifuldt – sted. Nemlig med det værktøj der hedder Google Analytics, eller det værktøj der hedder Hotjar. Det er begge gratis værktøjer, som er gratis at bruge, og som kan give dig som virksomheder rigtig meget nyttig viden (data) om de besøgende på din hjemmeside, hvilket for de fleste virksomheder i dag er guld værd. Det er super nemt at sætte op. Et godt eksempel er virksomhed albeemballage.dk som vha. lige præcis de 2 værktøjer fik en masse ny viden om deres besøgende, som endte med ændringer på websitet, som gjorde en markant forskel. Ændringer der kunne direkte kopieres over på deres søster websites daniaemballage.dk, og også gav samme, flotte resultater.