Væsentlige marketingstrategier for ejere af små virksomheder
Du har en god idé til en virksomhed, du har alt på plads, inklusive dit logo og professionel hjemmeside, og nu skal du finde dine kunder.
Du kan tilbyde de bedste produkter eller tjenester i verden, men det alene hjælper ikke, hvis dine potentielle kunder ikke kan finde dig – så du har brug for en god marketingstrategi, der matcher.
Her er vores liste med marketingtips, der helt sikkert vil øge din synlighed og hjælpe med at bringe masser af nye kunder din vej.
Branding – etablere en klar identitet
For at kunne kommunikere hvad din virksomhed gør og står for, skal du have en klar identitet. Når du ved, hvad din virksomhed repræsenterer, har du brug for et passende navn, et logo, farver og billeder, der formidler dette til dine kunder.
Der er flere forskellige muligheder for, hvordan man gør dette, herunder at ansætte en freelancer eller samarbejde med et etableret bureau. Denne form for arbejde kan være dyrt, men det er penge givet godt ud. Tænk på, hvordan store virksomheder som Starbucks eller McDonald’s er defineret af deres mærker, logoer og farver.
Når du har dit logo, skal du sørge for at sætte det på alt, reklamer, visitkort, konvolutter, e-mailsignatur og så videre for at opbygge brandbevidsthed og synlighed. Du bør også gå ud over blot at “gummistempel” dit logo overalt – dit brand skal være mindeværdigt, selvom logoet er fjernet.
Kend din virksomhed og kend dine kunder
En almindelig misforståelse er, at der er en form for ensartet markedsføringsstrategi, som du kan følge og forvente fantastiske resultater, uanset din virksomhed. Dette er simpelthen ikke sandt, da alle virksomheder er forskellige, og alle har forskellige krav.
Før du vælger, hvilke elementer der skal integreres i din overordnede marketingstrategi, skal du tænke grundigt over dine målkunder. Hvad er deres demografiske? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvilke onlinetjenester bruger de? Hvordan ser de efter dit produkt?
At være klar over detaljer som disse vil give dig mulighed for at udvikle en målrettet og mere effektiv overordnet strategi, der fokuserer på de kanaler, der med størst sandsynlighed vil producere resultater for dig.
Brug Facebook-annoncer
Facebook-annoncer er en af de bedste måder at målrette mod en bestemt gruppe. Din annoncering kan fokusere på faktorer som alder, køn, placering, interesser, onlinevaner og så videre.
Systemet er nemt at bruge og er relativt billigt, hvilket gør dette til en fantastisk måde for dig at nå det maksimale antal potentielle kunder på kort tid.
Forstå kraften ved SEO
En af de vigtigste måder at dirigere webtrafik til dit websted på er gennem Google-søgninger. Selvom Google ændrer søgealgoritmerne, skal du stadig holde dit sidesøgeord optimeret for at sikre, at du rangerer højt på søgninger.
Det er velkendt, at hvis dit websted vises på den første side med resultater, øges dine chancer enormt for at få klikket, så gør alt hvad du kan for at sikre dig, at det er der, du er.
Brug Google Ads
Selvom Google Ads er dyrere end mange andre tilgængelige markedsføringsmuligheder, bør du stadig overveje det – for når det gøres godt, kan det være et meget kraftfuldt marketingværktøj.
Husk, at nøglen er at folk finder dig, når de søger på Google, og ved at bruge Google Ads kan du i høj grad øge dine chancer for at folk ser dit navn.
Fokuser på det, der virker for dig
Der er så mange forskellige marketingkanaler at forfølge, og ting du kan gøre for at øge din synlighed. Frem for alt skal du ikke være bange for at prøve forskellige marketingstrategier – og fokuser din energi på det, der fungerer bedst for dig og din virksomhed.