CSR er det nye buzzword – både digitalt og analogt

Udviklingen i strategier for at blive mere bæredygtige stiger nærmest hvert minut. Vi går fra det ene buzzword til det andet, og det kan være svært.

Et begreb, som efterhånden har holdt fast i et stykke tid er CSR – en forkortelse for ”Corporate Social Responsibility”. CSR er et begreb, som virkelig har taget fat i mange virksomheder i dag, og vil du drive virksomhed, især inden for teknologiverdenen, så er der god grund til at tage CSR op.

Hvad er CSR egentlig?

Før man kan vælge at bruge CSR og altså være socialt ansvarlig, så kræver det selvfølgelig, at vi kan beskrive, hvad CSR egentligt er.

CSR handler om at tage bæredygtighed til sig som virksomhed. For her er det altså, at man skal skabe en virksomhed, som aktivt tager et ansvar for at være mere bæredygtig. Det er ikke kun i eksempelvis produktionen, hvor dette gælder, men mere generelt.

CSR kommer fra idéen om, at vi ikke bare skal være bæredygtige i forhold til miljøet, men også i forhold til vores medmennesker. Som virksomhed skal man operere, så både mennesker og miljø kan blive ved med at eksistere og trives.

Hvordan udøver man lige CSR?

Selvom vi nu har en definition af CSR, så skal vi jo også rent faktisk have nogle tiltag, som man kan deltage i og udføre, så det hele faktisk bliver socialt ansvarligt. Dette kan generelt deles op i fire områder.

Det første er den klassiske nemlig at passe på miljøet, eksempelvis ved at nedsætte ens CO2-aftryk og bruge grøn energi. Det andet område er at hjælpe ude i lokalområderne ved hjælp af filantropi, så man kan give tilbage til fællesskabet. Etiske arbejdsforhold er et tredje område, hvor man give medarbejderne de bedste forhold – især vigtigt for en international virksomhed. Og til sidst, så kan virksomheden gøre frivilligt arbejde, fordi dette viser, at man ikke kun går op i penge.

Vil du gerne se, hvordan dette kan udformes i virkeligheden? Så klik her og se én virksomhedsprofil for CSR og undersøg, hvilke tiltag som de har valgt at deltage i.