Tips til mere varieret linkbuilding

Det er svært at tale om søgemaskineoptimering uden at komme omkring linkbuilding. Linkbuilding er blevet mere alment kendt, hvilket betyder, at der er et stort marked for det. Og med rette. For linkbuilding er en vigtig del af SEO’ens treenighed: Teknisk optimering, indhold og netop links.

I dette indlæg vil vi se kort nærmere på, hvilken type links, du som website-ejer kan erhverve dig.

Inden vi gør det, vil vi minde om, at linkbuilding ikke bare handler om at ’bygge’ links i en uendelighed. I gamle dage var et link et simpelt link, og det gav værdi til din hjemmeside eller webshop, uanset om det kom fra en russisk linkfarm eller andet sted. I dag er Googles algoritme blevet noget mere kompleks og nøjeregnende.

Derfor er et link ikke bare et link – og dårlig linkbuilding kan faktisk betyde straf til hjemmesideejeren, som kan risikere at blive helt udelukket fra Google med en såkaldt ”penalty”.

Dette sker, når man har unaturligt mange links, gerne fra dårlige eller tvivlsomme kilder – og gerne med overoptimerede ankertekster: altså de ord, som udgør selve det klikbare link. Hvis du vil findes på ”kondisko”, nytter det med andre ord ikke, at alle dine ankertekster er præcis det nøgleord. Det vil være unaturligt, og derfor skal du have indkommende link med generiske udtryk (”se her”, ”læs mere”, ”besøg hjemmesiden” etc.), dit virksomhedsnavn, den rene URL-adresse osv.

Nå, tilbage til linktyperne:

Linkkataloger

Linkkataloger er nemme links. Det er heller ikke links af den bedste kvalitet. Det skader dog typisk ikke noget at have lidt links fra gode linkkataloger, men pas på med ikke at gå ind og tilføje dig alle steder, du har muligheden. Der findes nemlig mange af denne type kataloger, men lad dig ikke friste af dem alle.

Personer i dit netværk

Dit netværk rummer en god mulighed for at få links. Pas på med at bytte lige over alle steder, da den taktisk kan blive opfanget af Google. Men kan du få dig nogle fornuftige og naturlige links, så benyt dig endelig af muligheden.

Links fra ordninger

Der findes efterhånden et godt udvalg af mærkeordninger, hvor du kan tilmelde din hjemmeside. Mærkeordninger består typisk af, at du støtter en sag ved at fremvise et logo / emblem på din hjemmeside. Det behøver ikke at være som en fast del af designet, men kan være på f.eks. en underside egnet til formålet.

Det gode er, at du ofte bliver noteret på en side over alle tilmeldte virksomheder, hvorfra du får et link.

Links fra leverandører

Denne er nem. Hvis du sælger nogle varer fra en udbyder, så hør, om du kan få et link fra deres hjemmeside. Du har intet at tabe ved at forhøre dig.

Bloglinks

Måske du kender et sted, du kan skrive et gæsteindlæg? I så fald er det bare at gøre det. Såfremt det er fra et andet website, der har relevans til dit. Altså at branchen er et nogenlunde match. Det gode ved denne type indlæg og links, er at du ofte kan vinkle det, så det passer til din forretning og link til den pågældende side, du vil styrke med linkbuildingen.

Medielinks

Kan du få et link fra et nyhedsmedie, et magasin eller andet? Så gør det! Denne type links bære en høj grad af troværdighed og ofte også stor værdi, fordi det typisk er et stærkt link.