Hvem laver podcasts?

Det er ikke til at sige specifikt, hvem der laver podcast. For alle med en mikrofon og en optager kan nemlig sætte sig for at lave en podcast.

Med andre ord, så kan det endda lade sig gøre for dig at lave din helt egen podcast, hvis du har lyst til det.

Som det ser ud på markedet lige nu, er det især komikere, entertainere og tidligere radioværter, der sidder tungt på markedet. Men der er også mange andre, der benytter sig af at levere viden via podcasts f.eks. webbureauer, markedsføringsportaler og private.

En platform i rivende udvikling

Podcasts er generelt bare en platform i rivende udvikling. Podcasts har eksisteret i rigtig mange år efterhånden, men det er først inden for de sidste par år, at der for alvor er kommet skub i markedet for podcasts – især herhjemme i Danmark.

 

Det har været populært med podcasts i USA i rigtig mange år, men det var i de første mange år en form for undergrundsbevægelse herhjemme i Danmark. Nu ser det dog ud til, at de store medier er begyndt at tage markedet seriøst, og derfor ser vi også en voldsom udvikling i antallet af podcasts i disse dage.

Den nye spiller på markedet

Her i Danmark kan vi også glæde os over, at vi for nylig har fået en ny spiller på markedet inden for podcasts – nemlig Podimo. Podimo er en platform – en app – for sig selv, hvor du kan lytte til podcasts. Dog producerer de også deres egne podcasts.

 

Det er en unik platform, da det er en af de første steder, hvor podcasts kan få penge for at være tilgængelige. Og så hyrer Podimo egne værter til egne produktioner, hvilket også er noget helt unikt at se, og noget som førhen kun har været forbeholdt store radiostationer eller unikke undergrunds mediehuse.

Spotify går all in

At markedet for podcasts er i en rivende udvikling viser sig også tydeligt med Spotify’s satsning på markedet. For nyligt kastede de blandt andet en aftale på 100 millioner dollars efter Joe Rogan og hans podcast, som i forvejen var en af de mest populære på markedet.

 

Det viser noget om, hvor meget Spotify satser på det marked, og hvad de er villige til at investere for at få en bid af den, snart store kage, som markedet efterhånden har udviklet sig til at blive. Og det ser kun ud til at blive større herfra.

Masser af måder at gøre det på

Drømmer du selv om at komme i gang med at lave en podcast, er der rigtig mange måder at gribe det an på. Du kan starte med bare din mobiltelefon, men du kan også bruge penge på gode mikrofoner, et studie og en klipper, hvis du vil have det til at spille fra starten af.

 

Ellers koster det ikke noget at komme i gang med at lave en podcast. Og bliver den populær nok, kan du måske endda også ende med at tjene penge på at lave den, hvilket jo bestemt heller ikke vil være dårligt at opnå.